Къде са реките на Марс и какви бяха те: ново проучване

На Марс имаше вода и голяма част от нея оцеля до днес. Учените отдавна подозират, че някога по Червената планета текат реки, а откритията от последните двадесет години само потвърждават това. Но доскоро астрономите не можеха да кажат къде и кога се е случило това и само ново проучване хвърля светлина върху това необичайно обстоятелство.

В нова творба, публикувана в Напредъкът на науката, изследователите сравниха изсъхналите речни корита от снимки, направени от камерата HIRISE на космическия кораб Mars Reconnaissance Orbiter. В резултат на анализа на изображението беше възможно да се установят широките реки, които течеха на повърхността на Марс преди около 1 милиард години, вече в края на "ерата" на повърхностните води на Червената планета.

Изучавайки формата и дълбочината на речното корито, човек може да установи възрастта и времето си на плиткост. В допълнение, утайката на дъното на тези древни водни пътища доказа, че реките продължават да текат, дори когато по-плитките морета и езера пресъхнаха. Предвид факта, че на Марс, както и на Земята, периодично се появяват и изчезват реки, те са повлияни от много различни фактори. Такива обичайни земляни като снеговалежи и обилни дъждове бяха известни на Червената планета, но е много трудно да се получи по-точна информация. Един от възможните начини е да се търсят вкаменелости със следи от дъждовни капки. Вярно е, че те все още не са намерени на Марс и това поле за изследвания е отворено за бъдещи експедиции.

Една от тях може да е мисията „Марс 2020“. Кацането на изследователския апарат е планирано за кратера „Джесеро“, който очевидно не е нищо друго, освен древната делта на реката, която се вливаше в езерото. Много е вероятно на дъното на кратера да бъде възможно да се открие много утайка, но реката е доста стара - тя е на около 3,7 милиарда години. Вероятно в бъдеще космическите агенции ще могат да поставят гребци в делтите на много по-младите реки и там да намерят подробности, които ни интересуват от онези времена, когато Марс изобилстваше с течна вода.